روش تدریس فعالیت ریاضی دوم فصل 6
روش تدریس فعالیت: صفحه 96 فصل 6
مقایسه اعداد با استفاده از کوئیزنر، نی، چرتکه، پول ...
دانش آموزان را گروه بندی می کنیم و به یک گروه چند بسته صدتایی، ده تایی و یکی کوئیزنر می دهیم و به گروه دیگر بسته ده تایی و یکی و به گروه دیگر بسته های صدتایی،ده تایی، یکی نی می دهیم و به گروه دیگر چرتکه و مهره می دهیم تا اعداد مورد نظر را با کمک ابزارها به دست آورند و با هم مقایسه کنند و بگویند کدام عدد کم تر یا بیشتر است و توضیح دهد که چگونه متوجه این عملیات شده اند و بعد یک نماینده از هر گروه بیاید و همراه با کشیدن تصاویر و بسته های صد تایی، ده تایی، یکی، اعداد سه رقمی و دو رقمی را نشان داده و در روی تخته مقایسه را انجام دهد و بعد از این عملیات فعالیت کتاب صفحه 96 را انجام دهند.
روش تدریس فعالیت صفحه 99 فصل6
جمع و تفریق عدد های سه رقمی با استفاده از ابزارهای کوئیزنر، پول، نی، چرتکه
معلم به گروه از کلاس بسته های صد تایی، ده تایی و یکی کوئیزنر می دهد و می گوید که این دو گروه این ها را با هم جمع کنند و جواب را بگویند و بعد عملیاتی را که انجام داده اند روی برگه ای نوشته و توضیح دهند. معلم با راهنمایی خود به آنان می گوید که بسته های صد تایی را با هم ، و بسته های ده تایی را با هم و یکی ها را هم با هم جمع کنند و توجه آن ها را به این مسئله جلب کند که عملیات جمع را از صد تایی شروع کنند و هم چنین کله مراحل را توضیح دهند.
معلم به دو گروه دیگر تفریق اعداد سه رقمی را می دهد تا با استفاده از سکه های مقوایی که به آنها داده این عملیات را انجام دهند مثلا به یکی از ایندو گروه سه تا سکه صد ریالی چهار سکه ده ریالی و هفت سکه یک ریالی می دهد. به گروه بعدی دو سکه صد ریالی دو سکه ده ریالی و پنج سکه یک ریالی می دهد و راهنمایی می کند که گروه اول مقدار پولی را که گروه دوم دارد از پول خود کم کنند و سعی کنند از صدتایی شروع به کم کردن نمایند و بعد ده تایی را کم کنند و بعد یکی ها را کم کنند و بعد بگویند چه مبلغ برایشان باقی مانده است و تمام این مراحل را روی کاغذ هم بنویسند و هم شکل بکشند.
این عملیات را به صورت مجسم و با نمایش خرید از فروشگاه می توانند انجام دهند.
روش تدریس حل مسئله صفحه 102 فصل 6
حل مسئله با راه برد چند مرحله ای و رسیدن به جواب
معلم با ایجاد انگیزه در گروه ها سوال را از اینجا شروع می کند. بچه ها تا حالا فکر کرده اید از کتاب های درسیتان چند صفحه خوانده ایم و چند صفحه باقی مانده است؟
بچه دوست دارم امروز این کار را با کمک هم انجام دهیم ولی این یک هفته را هم که می خواهم درس بدهم باید حساب کنیم. بچه ها در این یک هفته از هر کتابی 80 صفحه درس خواهیم داد.
معلم به هر گروه یک کتاب درسی می دهد مثلا گروه یک فارسی، گروه دو ریاضی، گروه سه علوم، گروه چهارم دینی و....
گروه ها با در دست داشتن کتاب ها و برگه ای برای محاسبات شروع می کنند مرحله به مرحله مسئله را حل کردن.
آن ها با راهنمایی معلم ابتدا تعداد صفحاتی را که تا به حال درس داده شده با صفحاتی که در هفنه تدریس شده جمع کنند و مرحله دوم خوانده شده ها را از کل صفحه کتاب کم می کنند تا باقی مانده ها به دست آید.
برای حل مسئله به صورت مرحله به مرحله می توان از راه نمایش و داشتن سکه های مقوایی و خرید کردن انجام داد.
روش تدریس فعالیت صفحه 104 فصل 6
جمع در جدول ارزش مکانی با ابزارهای پول، نی، مهره، چرتکه
معلم به دانش آموزان می گوید: بچه ها امروز شما برای من پول هایی را که در اختیارتان می گذارم جمع کنید و جواب را مرحله به مرحله برایم توضیح دهید و در ضمن برای حساب کردن باید از جدول ارزش مکانی استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که مراحل جمع کردن را از خانه یکی ها شروع کنید.
معلم ابتدا به یک گروه چهار سکه صد ریالی، دو سکه ده ریالی و سه سکه یک ریالی می دهد وبه گروه دیگر چهار سکه صد ریالی، پنج سکه ده ریالی، پنج سکه یک ریالی می دهد و می گوید گروه یک و دو سکه هایتان روی هم چه قدر است تمام مراحل را که انجام می دهید برایم با رسم شکل و جمع آنرا در جدول نشان دهید. (با توجه به اینکه معلم در گروه دانش آموز دست ورز، تصویری، و کلامی قرار داده است)
معلم به گروه های دیگر بسته های نی می دهد، به گروه های دیگر مهره و چرتکه می دهد و به آنها می گوید اعدادی که نی ها نشان می دهد و اعدادی که چرتکه نشان می دهد را با هم جمع ببندد و در جدول قرار داده و جواب را به دست آورد و در مرحله آخر تمرینات کتاب را انجام دهند.