ادامه جامع حل مسئله جورج پولیا
الف)گردآوری و سازماندهی اطلاعات به صورت راهبرد های حل مسئله:
با توجه به اطلاعات به دست آمده از مرحله ی اول (درک و فهم مسئله)راهکار های عمل حل مسئله بعد از بررسی راه های گوناگون انتخاب می شود.
ب)تولید روش های گوناگون برای حل مسئله:
دانش آموزان به صورت گروهی بعد از بحث و بررسی درباره ی راه های مختلف و کارآیی آن ها نهایتا" تعدادی راه حل ارایه می دهند و معلم به فعالیت آن ها نظارت مداوم دارد.
ج)پیش بینی وسایل و امکانات مورد نیاز برای اجرای روش های تولید شده:
یکی از وظایف دانش آموزان پیش بینی و برآوردن امکانات و تمهیدات لازم است.
د)تجزیه و تحلیل و مقایسه ی عملکرد روش های پیشنهادشده:
در این مرحله باید تفاوت ها و تشابهات روش های پیشنهادی بررسی شود و باید در نظرداشت که همیشه ساده ترین راه نیست.بنابراین باید عملکردهای پنهان و آشکار روش ها را در نظر داشت و کارآیی آن ها را معیار انتخاب قرار داد.
ه)طراحی مراحل اجرای هر یک از راه حل ها و روش ها:
باید مراحل راه حل ها را مشخص کرد و به صورت نمودار عملیاتی مراحل کار ان ها را تنظیم کرد و با این اقدام روش برای همه قابل استفاده خواهد بود و بدون توضیحات مجدد می توان مسئله را حل کرد ،در این قسمت شروع و پایان عملیات باید مشخص شود.
و)استفاده از دلیل و منطق و روش عملی در طراحی:
روش حل مسئله و برنامه های اجرایی آن ،باید مبتنی بر روش های عملی باشد و چرایی راهبردها با ذکر دلیل کافی مشخص گردد و بهتر است روند حل مسئله به نحو ی پیش رود که گروه ها در صورت امکان روش های گوناگون را به کار گیرند.هر چه روش های تایید شده بیشتر باشد ،رسیدن به هدف آسان تر خواهد شد.