واحد شمارش و ضرب انگشتی
واحد شمارش
باب =واحد شمارش خانه
بار =واحد شمارش كالاي بسته بندي شده
برگ =واحد شمارش كاغذ بدون جلد
بند =واحد شمارش دستهي كاغذ
تخته =واحد شمارش قالي – پتو – فرش
واحد =شمارش پارچه توپ
تير =واحد شمارش فشنگ
ثوب =واحد شمارش لباس دوخته
جام =واحد شمارش شيشه و آينه
جفت =واحد شمارش كفش جوراب ، دستكش
جلد =واحد شمارش كتاب
جين =واحد شمارش مداد قرقره ، دكمه و
حب =واحد شمارش قرص ، قند ، آب نبات
حلقه =واحد شمارش فيلم ، لاستيك ، چاه
دانه =واحد شمارش مداد گردو و
دست =واحد شمارش مبل ، ظروف
دستگاه =واحد شمارش راديو ، تلويزيون ، دوربين
دسته= واحد شمارش گل و گياه
دوجين =واحد شمارش بسته هاي ۱۲ تايي
دهنه =واحد شمارش مغازه
رأس =واحد شمارش حيوانات اهلي
رشته= واحد شمارش قنات ، گردن بند
سر =واحد شمارش گاو ، گوسفند ، گله
سكه =واحد شمارش انواع پول فلزي
شعله =واحد شمارش لامپ ، شمع
شيشه =واحد شمارش ظروف مايعات
طاقه= واحد شمارش پارچه
عراده =واحد شمارش توپ ، تانك
فال =واحد شمارش چند عدد گردو
فروند =واحد شمارش وسيلهي نقليهي هوايي ، دريائي
فقره =واحد شمارش چك ، سفته ، اسناد
قبضه =واحد شمارش چاقو ، تفنگ ، مسلسل
در مورد مثلث
دانستنی هایی در مورد مثلث
تعریف
مثلث (سهگوش) شکلی مسطح است که از اتصال سه نقطه غیرهمخط در صفحه به وجود میآید. مثلث دارای سه ضلع و سه زاویه است.
انواع مثلث
برابرهای درون پرانتز
از برابرنهادههای پیشین فرهنگستان زبان فارسی است.
مثلث قائمالزاویه (راستگوشه)
مثلث حادهالزاویه (تیزگوشه)
مثلث منفرجهالزاویه (بازگوشه)
مثلث متساویالاضلاع (سهپهلوبرابر)
مثلث متساویالساقین (دوپهلوبرابر)
روابط بین ضلع ها
در مثلث مجموع هر دو ضلع، بزرگتر از
ضلع سوم است. در مثلث هر ضلع، بزرگتر از تفاضل بین دو ضلع دیگر است.
روابط بین زوایا
مجموع زاویه های داخلی مثلث 180 درجه است.
مجموع زاویه های خارجی مثلث 360 درجه است.
هر زاویه خارجی برابر مجموع دو زاویه داخلی مجاور آن است.
اسم از نظر ساختار
* اسم از نظر ساختار : اسم از نظر ساختار یا ساده است یا غیر ساده. اسم ساده فقط یک جزء دارد و همان یک جزء معنی می دهد. مثال : کتاب ، شهر ، دفتر ، میز ، تابلو ، پرده و ...
نکته طلایی 1 : اسم هایی ماننند : سهراب ، اسفندیار ، دشوار ، دشمن ، بنگاه ، رادار ،تهمینه ، رستم ، مژه ، کوچه ، کلوچه و ... بر اساس زبان شناسی جدید ساده به شمار می روند.
نکته طلایی 2- اسم غیر ساده به سه قسمت تقسیم می شو.د : 1- اسم 2 - اسم مرکّّب 3- اسم مشتق – مرکّّب
* اسم مشتق : اسمی است که فقط یک جزءِ آن معنی می دهدو یک یا چند جزءِ آن بی معنی است.
دانش ، لبه ، عروسک ، رفتار ، گریه، سازمان و ...
نکته طلایی 3: اسم مشتق به یکی از شیوه های زیر درست می شود :
1 - مشتق به کمک بن فعل ماضی : رفتار ، دیدار ، کردار ، ساختمان ، راندمان ، گفتمان و ...
2- مشتق به کمک بن فعل مضارع : سازمان ، اندیشه ، گریه ، ناله ، گیره ، ورزش ، دانش و ...
3- مشتق به کمک صفت : خوبی ، بدی ، دانایی ، بینایی ، درازا ، پهنا ، فراخا و ...
4- مشتق به کمک اسم : عروسک ، نمکزار ، بیمارستان ، گیلان ، قلمدان ، دانشگاه ، گلکده ، بیمارستان و ...
ریاضی را سخت نگیریم
ضرب عدد 11 در اعداد 2 رقمی :
فرض 11 و 81 را در هم ضرب کنیم :
1- مجموع ارقام اون عدد رو
بدست بیار. ( 9 = 1 + 8 )
2- عددی که بدست آوردی رو بذار
بین عددت! ( 891 )
3- این روش کوچکترین فرقی با
روش عادی نداره ولی سریعتره
در ضمن اگه حاصل جمع ارقام عددت از 10 بیشتر شد، فقط یکان حاصل جمع رو بذار وسط و به
صدگان 1 واحد اضافه کن!
مثلاً برای ضرب 93 در عدد 11
داریم :
1- 12 = 3 + 9
2- 3(12)9 -------> 1023
پایتخت های ایران
پایتختهای ایران تاکنون
ایلام: شوش
ماد: (هگمتانه (همدان
هخامنشیان: شوش | پاسارگاد| شیراز
اشکانیان: دامغان | اشکآباد | تیسفون
ساسانیان: تیسفون | بیشابور |کازرون
طاهریان: بخارا | نیشابور | مرو
صفاریان: زرنج
سامانیان: بخارا
علویان: آمل
زیاریان: اصفهان
بوییان: همدان | ری | شیراز
غزنویان: غزنین
مورچه ها هم ریاضی می دانند
دانشمندان طی یک آزمایش عجیب، برای دسته ای از مورچگان کفشهایی
که پاهای آنهارابلند می کرد تهیه کردند و رفتار حرکتی آنها را بررسی کردند،
نتیجه بیانگر این نکته بود که مورچه هایی که پاهای آنها در مسیر برگشت
بلند شده بود، مسیر را گم کردند این حیوانات برای اندازه گیری مسافت های
مختلف و جهت یابی، قدمهایشان را می شمرند. محققین بر این باورند
مورچه های صحرایی از نوری که از ستارگان در آسمان شب تابیده می شود،
به عنوان کلیدی جهت بازگشت به لانه هایشان استفاده می کنند،
اما هنوز در این مورد کهمورچه ها چگونه قادر به اندازه گیری دقیق
فاصله ها هستند، شک و شبهه ی فراوان وجوددارد.
در آزمایش فوق، دانشمندان برای پاهای تعدادی از مورچگان
کفشهای بلندو برای برخی دیگر کفشهای کوتاه تهیه کردند.
در ادامه، ابتدا دسته ای از مورچه ها با پاهای خودشان از لانه به
سمت یک ماده غذایی حرکت کردند، سپس در راه برگشت آنها را
با کفشهایی که پاهای آنها را بلند یا کوتاه کرده بود به طرف لانه شان
راهی کردند. نتیجه کار این بود :
مورچه ها فاصله ده متری بازگشت به لانه ها را گم کرده و از مسیر اصلی
منحرف شدند. اما زمانی که آزمایشی مشابه با دسته ای از مورچه ها
که پاهای معمولی داشتندتکرار شد، آنها به سرعت و سهولت
به مقصدرسیدند!
جملات زیبا از کوروش کبیر
غیر قابل باور
با کلیک روی لینک " غیر قابل باور" شاهد اتفاقی جالب خواهید بود . امتحان کنید.
غیر قابل باور!!!
هنگ کردم
واقعا عجیبه
انفجار بزرگ
(چکونه می توان بدون نفس خود یک بادکنک را باد کرد؟)
نام آزمایش:انفجار بزرگتقسیم های اساسی
تقسیم های اساسی:
تقسیم هایی که در آن ها مقسوم علیه و خارج قسمت یک رقمی و باقیمانده صفر باشد. به عبارت دیگر هر تقسیم اساسی با یک ضرب اساسی متناظر(هم خانواده) است.
خواص تقسیم
1- عبارت های تقسیم (امتحان درستی تقسیم) (حداکثر تعداد دسته های همعدد که می توان از یک مجموعه جدا کرد.)
2- اگر در تقسیمی مقسوم و مقسوم علیه را در عدد غیر صفر ضرب کنیم ، در خارج قسمت تقسیم تغییری ایجاد نمی شود ولی باقیمانده در عدد ضرب می شود.
3- اگر در تقسیمی مقسوم و مقسوم علیه بر عدد غیر صفر تقسیم کنیم در خارج قسمت تغییری بوجود نمی آید ولی باقی مانده بر عدد تقسیم می شود.
مفاهیم ضرب
مفاهیم ضرب
· مفهوم افرازی ضرب 10 مداد را به دسته های 2 تایی تقسیم کنید.
- مفهوم تکرار4 دسته دو تایی می شود...... تا =2+2+2+2 ضرب خلاصه شده جمع است.
ضرب های اساسی:
ضرب هایی که دو جمله ضرب یک رقمی باشد.اگر ضرب هایی را که حداقل یکی از عوامل آن ها صفر است استثنا کنیم.81 ضرب اساسی خواهیم داشت.
خواص ضرب
· عضو بی اثر ضرب: 3 = 1 × 3
· خاصیت جابجایی : 2×3 = 3 ×2
· خاصیت شرکت پذیری: ( 2 ×3 ) × 1 = 2 ×( 3 × 1 )
· خاصیت توزیع پذیری ضرب نسبت به جمع: از چپ ( 2 × 1 ) + ( 3 × 1 ) = ( 2 + 3 ) × 1 از راست ( 5 × 2 ) + ( 5 × 3 ) = 5×( 2 + 3 )
مفاهیم تقسیم
مفاهیم تقسیم
مفهوم اول : که در این مفهوم تعداد عضو های هر دسته معلوم و تعداد دسته ها مجهول است.
6 شاخه گل داریم آنها را به دسته های سه تایی تقسیم می کنیم ، چند دسته می توان ساخت؟2دسته = 3عضو÷6 گل
مفهوم دوم: در این مفهوم تعداد دسته ها معلوم و تعداد عضو ها ی هر دسته مجهول است.
6 شاخه گل داریم آنها را به 2 دسته ی مساوی تقسیم می کنیم و در هر دسته چند شاخه گل قرار می گیرد؟ 3 عضو = دسته2÷ 6 گل
تقسیم های اساسی:
تقسیم هایی که در آن ها مقسوم علیه و خارج قسمت یک رقمی و باقیمانده صفر باشد. به عبارت دیگر هر تقسیم اساسی با یک ضرب اساسی متناظر(هم خانواده) است.
خواص تقسیم
1- عبارت های تقسیم (امتحان درستی تقسیم) (حداکثر تعداد دسته های همعدد که می توان از یک مجموعه جدا کرد.)
2- اگر در تقسیمی مقسوم و مقسوم علیه را در عدد غیر صفر ضرب کنیم ، در خارج قسمت تقسیم تغییری ایجاد نمی شود ولی باقیمانده در عدد ضرب می شود.
3- اگر در تقسیمی مقسوم و مقسوم علیه بر عدد غیر صفر تقسیم کنیم در خارج قسمت تغییری بوجود نمی آید ولی باقی مانده بر عدد تقسیم می شود.
مفهم تفریق
مفاهیم تفریق
کاهشی: علی 5 مداد دارد او 2 تا از مداد هایش را به دوستش داد. حالا علی چند تا مداد دارد؟ 3 = 2 – 5
افرازی: علی 5 مداد قرمز و آبی دارد ، اگر تعداد مدادهای قرمز علی 2 تا باشد علی چند تا مداد آبی دارد؟ 3 = 2 -5
مقایسه ای:علی 5 مداد دارد و برادرش 3 مداد . کدامیک مداد بیشتری دارد؟ 2= 3 – 5 علی 2 تا مداد بیشتری دارد
مفهوم جمعی تفریق : علی 7 تومان پول دارد او می خواهد مدادی بخرد که قیمت آن 10 تومان است . علی چند تومان پول کم دارد؟ 10 = ..... + 7
تفریق های اساسی
1- نوع اول: که با جمع های اساسی نوع اول متناظر ند. جمله اول (مفروق منه) حداکثر 10 و جمله دوم (مفروق)و باقیمانده یک رقمی است.در آموزش تفریق های اساسی نوع اول از جمع استفاده می کنیم. تعداد 64 تا که19 تای آن ها لااقل یکی از سه جز تفریق صفر است.
2- نوع دوم: که با جمع های اساسی نوع دوم متناظرند. جمله اول(11-12-13-124-15-16-17-18) تعداد 36 تا مانند 6=8-14
خواص تفریق
· خاصیت جابجایی ندارد. 5-3 ≠ 3-5
· خاصیت شرکت پذیری بر قرار نمی باشد.
· اصل بی اثر بودن صفر یک جانبه وجود دارد. 1-٠ اما 1=0-1
· می شود جز دوم (جمله دوم) به دو جز یا بیشتر تقسیم کنیم.17-9=17-(7+2)
· دو عدد را متوالیا از یک عدد کم کنیم می توانیم حاصل جمع آن ها را از آن عدد کنیم.24-(6+8) = (24-6)-8
خواص جمع
خواص جمع
v اصل بی اثر بودن صفر در عمل جمع(جمع عدد غیر صفر با عدد صفر): 3=0+3
v ( خاصیت جا به جایی عمل جمع) تعویض پذیری: 5= 3+2 و5=2+3 جمع های هم خانواده
v خاصیت شرکت پذیری یا انجمنی(دسته بندی) : (3 +2 )+1= 3 + (2 + 1 ) جمع سه عدد با هم یا بیشتر
نکته :برای جمع 5+7 از خاصیت شرکت پذیری استفاده می نماییم که در اینصورت 12=2+10 راجمع کلید برای جمع 5+7 می نامیم.
مفاهیم جمع
1- مفهوم افزایشی جمع: مسئله: علی سه مداد داشت ، دوستش به او دو مداد دیگر داد، حالا علی چند تا مداد دارد؟ 5=2+ 3
2- مفهوم افرازی جمع: مسئله: علی سه مداد مشکی و دو مداد قرمز دارد، علی چند مداد دارد؟ 5 = 2+3
3- اجتماع دو مجموعه ی جدا از هم: مسئله:علی سه مداد و حسن دو مداد دارد ، علی و حسن با هم چند مداد دارند؟ 5=2+ 3
آموزش جمع های چند رقمی
الف) جمع عددهای چند رقمی بدون انتقال 25+30+13 (در این نوع جمع مجموع ارقام هر مرتبه کمتر از 10 می باشد.)
ب ) جمع عددهای چند رقمی با انتقال 752+620 (در این نوع جمع لااقل مجموع ارقام یکی از مرتبه ها بیشتر از 10 می باشد.)
ج ) جمع یک عدد دو رقمی با یک عدد یک رقمیîبدون انتقال 35+3 (مجموع ارقام یکان9) îبا انتقال76 (مجموع ارقام یکان از 10 تا 18 )
مفاهیم ریاضی
مفاهیم ریاضی در یک نگاه
برخی از مفاهیم پیش از دبستان
ü مکان و فضا: داخل و خارج، زير و رو - عقب و جلو، داخل و خارج، رابطه، باز و بسته، بالاترين و پايين ترين
ü اندازه ها: بزرگترين و کوچکترين، بلندترين و كوتاه ترين، ضخيم و نازک، اندازه، هم اندازه
ü رنگ ها :(اصلی زرد آبی قرمز) رنگ در حالت تقارن
ü آشنايي با اعداد و شمارش
ü اختلافات وتشابهات: تشخیص از لحاظ جنس رنگ اندازه و شکل
ü تقارن : تا کردن روپوش مدرسه
ü ارتباط:
برخی از مفاهیم دوره دبستان
جمع های اساسی
1- جمع های اساسی نوع اول که در سال اول یاد می دهیم.
به جمع هایی گفته می شود که دو عدد یک رقمی را
با هم جمع کنیم. و حاصل آن کمتر از 10 و یا خود 10 باشد.
عدد های تقریبی ششم
ریاضی ششم فصل چهارم
عددهای تقریبی
هدف :دانش آموزان گاهی در تقریب به روش قطع کردن صفر را فراموش می کنند پیشنهاد می شود ازروش زیر برای آموزش استفاده شود:
از دانش آموزان می خواهیم دو برگه روی هم بگذارند به طوری که قسمت بالای هردوبرگه به هم وصل باشد سپس تا نیمه سه یا چهار برش با فاصله های مساوی روی هر دو برگه بزنند.روی برش اول یکان ،روی برش دوم دهگان،و...را بنویسند بعد هرعددی را که دوست دارند وارد ستون ها کنند مثل نمونه:
|
یکان هزار |
صدگان |
دهگان |
یکان |
|
4 |
5 |
9 |
8 |
بعد از دانش آموزان می خواهیم این عدد را با تقریب کمتر از10قطع کنند. آن ها باید با تقریب کمتر از10، رقم 8 را از برگه رویی تا کنند یا آن را ببرند بعد از آنها می پرسیم عدد ما چهار رقمی بود، الان چند رقمی است؟آیا این عدد سه رقمی نزدیک عدد چهار رقمی قبلی است؟ چه کار کنیم که این عدد به عدد چهار رقمی قبلی نزدیک شود؟
بچه ها را راهنمایی می کنیم تا بگویند به جای عدد قطع شده رقم صفر را بگذارند.آنها بایدروی برگه زیری به جای 8 رقم صفر را بنویسند.
|
یکان هزار |
صدگان |
دهگان |
یکان |
|
4 |
5 |
9 |
0
|
ریاضی ششم فصل چهار
مسابقه ی تقریب در حیاط مدرسه
مسابقه تقریب در حیاط مدرسه
قبل از آموزش تقریب , بازی زیر را در حیاط مدرسه انجام دهید. به این ترتیب که در حیاط مدرسه خطی به طول پنج متر می کشیم و اعداد 0 تا 10 را با فاصله های مساوی روی این خط می نویسیم سپس از دو دانش اموز می خواهیم روی مثلا دو نقطه 7و2 بایستند و با صدای سوت معلم به طرف نزدیکترین نقطه ابتدایی و انتهایی یعنی 0و 10 بدوند آنها باید تخمین بزنند که به طرف کدام نقطه بدوند سریع تر می رسند این بازی به همین ترتیب ادامه خواهد داشت تا این مفهوم قبل درک شود.
عدد های تقریبی
فصل چهارم
عددهای تقریبی
پیشنهاد می شود قبل از تدریس این فصل بازی های زیر انجام شود تا مفهوم تقریب ملموس تر شود:
بازی پیدا کردن عدد مخفی
آموزگار عددی را روی یک برگه می نویسد و آن را مخفی می کند سپس از دانش آموزان می خواهد با طرح پرسش های از این قبیل عدد مخفی را حدس بزنند.
مثلا اگر عدد 345 است دانش آموزان این پرسش ها را می توانند ذکر کنند:
آیا این عدد سه رقمی است؟
آیا این عدد کمتراز پانصد است؟
آیا این عدد بین 200تا500 است ؟
آیا این عدد بین 300 تا 400 است؟
و...
این سوالات تا جایی ادامه خواهد داشت تا بچه ها به عدد مخفی شده توسط معلم برسند.
طنز ریاضی
جاهاي خالي را با اعداد مناسب پر کنيد:
1۰ , 20 , … , 15 , 1000 , … , 16
عجله نکنيد! کمي فکر کنيد، سوال
زياد مشکلي نيست ولی اگر قادر
به حل اين سوال باشيد نشان فعاليت خوب سمت راست مغزشماست.
پاسخ تست:
10,20,3,15,1000,60,16
ده، بيس، سه، پونزه، هزار و شصت و شونزه
هر کي مي گه شونزه نيس، هفده، هجده، نوزده، بيس!
ياد قديما به خير که اين شعر را مي خونديم و بازي مي کرديم!!
راهبرد حل مسئله فصل 1 ریاضی دوم ابتدایی
راهبرد حل مسئله فصل ۱ رياضی دوم ابتدايی
هدف: آموزش راهبرد حل مسئله ( رسم شكل)
نگاه کلی: دانش آموزان با راهبرد حل مسئله با رسم شکل در کلاس اول آشنايی دارند و توانايی به دست آوردن
جواب بعضی از مسئله ها را با رسم شكل هاي ساده، چوب خط، محور و... به دست آوردند.در اينجا ياد آوری
می کنيم که يکی از راههای حل کردن مسئله کشيدن شکل مناسب است و برای اين کار لازم نيست شکلهای
مسئله را نقاشی کنيم بلکه کشيدن يک مدلی از آن کافی است و با کشيدن شکلهای ساده مثل گردی ويا سه
گوش ويا... می توانيم مسئله را حل کنيم.
مهارت: درك مفهوم مسئله و حل آن با رسم شكل
روش تدريس:يک نمونه از مسئله که همان مسئله اول باشد را با کمک دانش آموزان حل می کنيم بقيه مسائل
را خود دانش آموزان به صورت گروهی يا انفرادی حل می کنند.
اعجاز قرآن در معرفی جنسیت زنبور کارگر عسل
اعجاز قرآن در معرفی جنسيت زنبور كارگر عسل
به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ایکنا)
خداوند در قرآن كريم میفرمايد «وَ اوحی رَبُّكَ الی النَّحلِ أن إتّخِذِی مِن الجِبالِ بُیُوتا و مِن الشَّجَرِ و مَمّا یَعرشُونَ* ثُمَّ كُلی من كُلِّ الثَّمراتِ فأسُلِكی سُبُلَ رَبِّكَ ذُلَلاً یَخرُجُ مِن بُطونِها شرابٌ مُختَلِفٌ ألوانُهُ فيهِ شِفاءً للِنّاسِ إنَّ فی ذلكَ لَآيهً لِقومٍ یَتفكّروُن». (نحل: 69- 68 )
و خدا به زنبور عسل وحی كرد كه از كوهها و درختان و سقفهای رفيع منزل گيريد و سپس از حلاوت و ميوههای شيرين و شهد گلهای خوشبو تغذيه كنيد و راه پروردگارتان را به اطاعت بپوئيد. آنگاه از درون آنها شربت شيرين به رنگهای مخلتف بيرون آيد كه در آن شفای مردمان است. در اين كار نيز نشانه قدرت خدا برای متفكران پيدا است
در ادبيات عرب اگر مخاطب، نر باشد با واژه (اتخذ؛ بگير) يا (كُل؛ بخور)
مورد خطاب قرار میگيرد اما اگر مخاطب ماده باشد، با واژه (اتخذی) و ( كُلی) مورد خطاب قرار میگيرد
حال سؤال اين است كه چرا خداوند عليم زنبور كارگر عسل را به عناون ماده مورد خطاب قرار داده است؟! جواب اينكه دانشمندان امروز پی بردهاند به اينكه جنسيت زنبورهای كارگر ماده است كه اغلب آنان توانايی باروری را ندارند
آری، اگر علم روز تازه به اين مطلب رسيده است اما قرآن حكيم بيش از 1400 سال پيش به اين مطلب اشاره كرده است
این هم اطلاعاتی در مورد زنبور کارگر از سایت ویکی پدیا فارسی (ویرایش)
جنسیت زنبور های کارگر ماده بوده و بیشتر جمعیت کندو را تشکیل میدهند طول بدن آنها ۹ میلیمتر میباشد. در یک کندوی قوی با بیش از ۱۰ قاب، حدود ۷۰ هزار زنبور کارگر وجود دارد. زنبورهای کارگر با اینکه ماده هستند توانایی بارور شدن ندارند. ولی در صورت نبودن ملکه در کندو میتوانند تخم ریزی کنند. که درزنبورداری ماده تخمگذارگفته میشود
منبع خبر گزاری قرآنی ایران و سایت ویکی پدیا فارسی (دانشنامه آزاد)
تصاویر مربوط به فصل سه ریاضی دوم
همکاران عزیز می توانیم از این تصاویر در کاشیکاری و روابط بین اشکال هندسی و تقارن
ها استفاده کنیم ودانش آموزان ارتباط با محیط پیرامونی داشته باشند.




